חזרה לרשימת מאמרים
פורסם על ידי: שירן רז קטגוריה אסטרטגיה רגשית, מערכות יחסים, עסקים תגובות: 0 תאריך פרסום:24/10/2018

ההתמכרות לסמארטפון – בעיה הולכת וגדלה

אנחנו כל כך תלויים בניידים החכמים שלנו, שאנחנו אומרים לעיתים כה קרובות אפילו בהומור – שאנחנו מכורים! מה שאנשים רבים עדיין לא הבינו הוא שההתמכרות לסמארטפון היא בעיה מאוד אמיתית ועמוקה, אשר משפיעה על עשרות אלפי אנשים ברחבי העולם!

הקשיבו לזה – אחד מעשרה משתמשים בסמארטפון מודעים כעת שהם משתמשים בטלפון הנייד שלהם אפילו במקלחת ובזמן הסקס. אותם המספרים אף מצביעים על כך שחצי מהאנשים משתמשים בנייד גם בזמן הנהיגה!

זוהי אמנם כבר בעיה ענקית, אבל ההתמכרות לסמארטפון עשויה להפוך לבעיה שכיחה אף יותר בשל הביקוש העולה והגישה העולה למכשירים, שלא לדבר על ההתקדמות הטכנולוגית המהירה אשר מאפשרת להם לבצע יותר משימות, במהירויות אפילו יותר גבוהות.

 

 

אם כך, מה עלינו לדעת על הגורמים להתמכרות לסמארטפון, ועל ההתמודדות?

כיצד אדם הופך מכור לטלפון הנייד שלו?

הסמארטפון נותן בידינו את היכולת לתקשר עם חברים ובני משפחה, להתחבר לחדשות ולבידור, לאתרי אינטרנט, סדרות טלוויזיה, לשמור על קשר עם אנשים מפורסמים ואף פוליטיקאים (מה שלא היה בעבר), וכל זה קורה בנגיעה קלה בצג! בקיצור, הסמארטפון הפך לחלק חשוב ביותר בחיי היומיום שלנו.

יחד עם זאת, שימוש יתר במוצר בצורה כזו, הוא הסיבה העיקרית לכך שאנשים הופכים מכורים. ישנם אנשים שמתקשים לתפקד כאשר המכשיר הנייד שלהם אינו לידם. ע”פ מחקרים כ-72% מהאנשים אמרו שרק לעיתים רחוקות הם נמצאים במרחק של יותר ממטר וחצי מהמכשיר שלהם בכל זמן נתון. תופעה זו מוכרת כנומופוביה (קיצור של הביטוי: “פחד מלהיות ללא המכשיר הנייד”), אותו ריחוק עלול להוביל לתחושה של ניתוק מהעולם באופן כזה או אחר.

בדומה לצורות רבות של התמכרות, מאחורי ההתמכרות לסמארטפון עומדים עניינים רגשיים ופסיכולוגיים; היא יכולה להיות תופעת לוואי של דיכאון או הפרעה כפייתית-טורדנית (OCD). שימוש יתר במכשיר עלול להיות מעין אמצעי עזר עבור הסובלים מהפרעת דחק פוסט טראומתית, הפרעות קשב וחרדה חברתית.

השלכות של התמכרות לסמארטפון

התמכרות לסמארטפון, בפרט בקרב ילדים, משנה את הדרך בה אנו מתקשרים זה עם זה. חבר עמותת Kwon בדרום קוריאה, קים נאם-הי, בקשה מקבוצת תלמידים בני 10 להשוות בין השעות שהם מבלים

ע”פ מחקר בדרום קוריאה, נשרדו 10 תלמידים להשוות בין השעות שהם מבלים בסמארטפון לבין השעות שהם מבלים עם אנשים קרובים (כגון: משפחה, חברים וכו’). המחקר מצא פער מטריד בין מספר שעות ההתעסקות ב”דיגיטל” לבין שעות המגע האנושי בהם ילדים היו מעורבים.

ההשלכות של התמכרות זו הינן חמורות מאוד. אינטראקציות בין אנשים עוזרות לילדים להתפתח רגשית והתנהגותית, דבר שאין בכוחה של תקשורת באמצעות הסמארטפון לעשות. היא מאפשרת לילד לראות תגובה רגשית של אדם אחר, ולהבחין בין מעשים טובים לבין מעשים רעים. שליחת הודעות טקסט או שיחה באמצעות הסמארטפון אינם מאפשרים זאת.
ואולם, המבוגרים נמצאים באותה הסתברות להפוך מכורים לסמארטפון, והמחירים בצד התמכרות זו הרסניים לא פחות. למשל, כאשר אנחנו בוהים במסך אנחנו בעצם מונעים מהמוח לשחרר חומר כימי הנקרא מלטונין, כימיקל השינה שלנו. כתוצאה מכך, הגוף שלנו אינו חש את העייפות. לפיכך, שימוש יתר בסמארטפון גורם לדפוסי שינה מקוטעים. פירושו של דבר הוא פגיעה בתפקוד במהלך היום, דבר המשפיע על היכולת לעבוד.

דרכים לזיהוי התמכרות

הצעד הראשון לקראת ההתגברות על ההתמכרות לסמארטפון הוא ההכרה בקיומה. אבל איך נדע אם אנחנו מכורים לניידים שלנו? אחרי ככלות הכל, ההתמכרות לסמארטפון קשה לזיהוי, משום שכולנו משתמשים בניידים שלנו לעיתים כה קרובות. הקו בין הצורך להשתמש במכשיר לבין ההתמכרות אליו דק מאוד. ישנם תסמינים מסגירים שיש לשים יותר תשומת לב אליהם;

  • אחד התסמינים שרבים ודאי חוו ידוע כ”רטט מדומה”. כאשר הגוף שלנו מתרגל לאינטראקציה מסויימת באמצעות הסמארטפון, עד כדי כך שאנחנו מדמיינים את תחושת הרטט.

כיצד מתמודדים?

ואולם, השאלה החשובה יותר היא כיצד מתמודדים עם ההתמכרות לסמארטפון אם אנו אכן סובלים ממנה? בדרום קוריאה, אחת מהמדינות עם שיעורי ההתמכרות הגבוהים ביותר בעולם, משרד המדע דורש כעת מכל בתי הספר להעביר שיעורים בנושא ההתמכרות לאינטרנט, בדגש מיוחד על טלפונים חכמים. הם גם יוזמים ימי חופשות ללא טכנולוגיה, בניסיון לנתק את התלמידים מהמכשירים הניידים שלהם.

בתרבות שכמעט דורשת מחבריה חיבור לאינטרנט, קשה להתמודד עם התמכרות לסמארטפון ממש כשם שקשה לזהות אותה. רבים יוכלו לעשות שימוש בטכנולוגיה הזמינה לנו באופן מועיל ושימושי, בין אם לצורך תקשורת ובין אם לצורך בידור ופנאי, מבלי להפוך זאת לבעיה.

אם אתם מדברים עם החברים שלכם בוואטסאפ/פייסבוק יותר משאתם מדברים עם חבריכם בשר ודם (פנים מול פנים), ו/או אם אתם מעדיפים לשקוע לתוך משחק בנייד על פני מעורבות במציאות הסובבת, ייתכן שהגיע הזמן לעשות אי אילו צעדים קטנים כדי למנוע התמכרות או להתמודד עם ההתמכרות.

 

רוצים לגלות האם אתם מכורים לנייד? >>> 22 סימנים שאתם מכורים לנייד שלכם

חזרה לרשימת מאמרים
חנות